bigbossredskullz" /> Bardu brettspill og brunt drikke" /> Anarchy Blood Bowl League" /> 2d6 Norsk Warhammer Forum" /> Team Anarchy :: Vis Temaet - Til comp spillere
Team Anarchy Hovedsiden Team Anarchy
Det kaotiske forsøket på å organisere spilling innenfor Warhammer Fantasy Battles, Warhammer 40.000, Blood Bowl, Flames of War og mer!

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Til comp spillere

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Team Anarchy Hovedsiden -> Spill diskusjoner
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
RedSkullz
Administrator
Administrator

Ble Medlem: 13 Jan 2008

InnleggSkrevet: 16 Jan 2013 21:45    Tittel: Til comp spillere Svar med Sitat

Heisann,

Dere i Tromsø er vel flere hakk kvassere enn oss på bygda ift det med comp*. Siden vi har mest hobby og spillesamlinger snakk her hadde det vært moro med litt "innblikk i compens verden".

X`nork og Draco, ser først og fremst på dere. Jeg vet dere lurker regelmessig så her er en mulighet til å skrive litt Like it
Andre også velkommen til å bidra!

R

*Skal passe meg for å være for påståelig på hva som legges i comp men i utgangspunktet tolker jeg det til lister som er bygd og meta tilrettelagt for å gjøre det bra/best i turneringssammenheng.

Stuart skrev:

Your logs always manage to inspire me -- you're a pro kitbasher and you tend to create a very unique esthetic with your models.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
X'Nork
Medlem
Medlem

Ble Medlem: 28 Okt 2010

InnleggSkrevet: 18 Jan 2013 09:16    Tittel: Svar med Sitat

Comp (composition) er vel kun et regelsett som ligger over standardreglene med det formål å balansere hærer.

I Tromsø spilles det med ganske lett comp.
- Characters får litt beskyttelse mot instant kill spells, mister kun et wound.
- Max 2 ekstra terninger per magifase(etter channeling)
- Ingen special characters

Comp har forsåvidt ingenting med listebygging og meta tilrettelegging å gjøre. Comp er kun regelsettet du må forholde deg til i en turnering.
RedSkullz
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: 21 Jan 2013 14:53    Tittel: Svar med Sitat

Se der, jaggu har man ikke lært nye nytt i dag også Like it

Men er du klar for litt mer meta-gaming/tournie fokuserte innlegg?

R

Stuart skrev:

Your logs always manage to inspire me -- you're a pro kitbasher and you tend to create a very unique esthetic with your models.
Til Toppen
X'Nork
Medlem
Medlem

InnleggSkrevet: 21 Jan 2013 16:11    Tittel: Svar med Sitat

Kan vel alltids forsøke meg på det Smile

For min del er vel det viktigste spørsmålet når en skal lage en turneringsliste: "Hva er skummelt og kan forventes å være mye av".
Det er dette du må ha en god plan for å handtere hvis du skal gjøre det bra i en turnering. Det var en lengre periode der hydra og hellpitt var noe av det beste i WHF, noe som resulterte i at alle møtte med noe flaming. Dette resultere selfølgelig i at nå kjører nesten alle med 2+ws mot flaming på minst en character...

Det som regnes som skumlest nå for tiden er monsterous cavalry. Finnes i Ogre, Empire, TK, WoC og DoC. Skal du gjøre det bra i en turnering må du kunne handtere disse.

Forutenom dette er det endel andre ting du må tenke på når du lager listen.
Du må f.eks kunne takle etherals, monster, deathstars, magic heavy lists, war machines og evetuelle scenarios det spilles med.

Det er også ganske vanlig å benytte seg av flere av samme type enhet. Mange lister har en plan om hva de skal gjøre mot 1 monster, men vil slite hvis motstander møter med 2-4. Slike lister vil ofte vinne stort eller tape stort. Det var en VC liste på NM som bestod av en enhet ghouls som core, resten av hæren bestod av etherals og minimalt med characters. En slik liste vil være suveren mot mange lister, min vil bli gruset av lister med mye magiske angrep.

Konklusjonen er vel at man bygger listen slik at den takler det man forventer å møte og håper at man ikke møter noe listen ikke takler Smile
RedSkullz
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: 22 Jan 2013 20:03    Tittel: Svar med Sitat

To spørsmål i forlengelsen av det du skriver X`nork:

1) Hva er tier rangeringen idag i WHFB?
- primært hær
- sekundært builds

2) Ved å ha et "svar" på alle eventualiteter, blir ikke da alt bare nøytralisert?

R

Stuart skrev:

Til Toppen
X'Nork
Medlem
Medlem

InnleggSkrevet: 23 Jan 2013 12:43    Tittel: Svar med Sitat

RedSkullz skrev:
1) Hva er tier rangeringen idag i WHFB?
- primært hær
- sekundært builds

Det er vel litt uenighet rundt dette, kommer mye an på comp der man spiller. Min vurdering er vel noe slik:
På topp troner DE, DoC, OK, LM og Skaven. Ganske tett fulgt av WoC og VC.
Midt på treet har du TK, HE, Empire, O&G og Bretonia
Sist kommer Beastmen og WE. Dwarf er jeg litt usikker på, men vil tro de kommer på lav middels.

RedSkullz skrev:
2) Ved å ha et "svar" på alle eventualiteter, blir ikke da alt bare nøytralisert?

Det holder ofte å nøytralisert enheter, dersom du kalrer å nøytralisere motstanders enhet med en enhet som er verd mindre poeng har du fort en fordel ellers. Forhåpentligvis er svaret ditt en måte å drepe motstanders enhet på.

Et par eksempel på hvordan jeg tenker i Lizarmen hæren min med Lore of shadow.
Svaret mitt på en Cauldron of Blood er å ta den ut med "Pit of shades". Svaret mitt mot de fleste store monster er skinks. Begge disse gir meg poeng, uten å koste meg noe.
I andre tilfeller der jeg ikke har mulighet til enkelt å ta ut farlige enhter, vil svare mitt være å mate med billigst mulig chaf enheter mens hovedbolken i hæren min tar seg av resten av motstanders hær. Der jeg bruker denne taktikken taper jeg egentlig poeng da jeg ofrer enheter, men jeg ville ha tapt mye mer hvis jeg lot fiendens enhet komme frem til de viktigste delene av hæren min.

Alt dette blir egentlig veldig teoretisk. Det er greit å ha en plan, men motstander har og en plan, og han vil forsøke å hindre deg i å styre spillet.
RedSkullz
Administrator
Administrator

InnleggSkrevet: 23 Jan 2013 14:22    Tittel: Svar med Sitat

Så hvordan oppfattes det at DoC får ny bok (etter ryktene å dømme) når de allerede er så sterke og ikke minst populære i FB? Videre når det gjelder DoC. Hvilken build er effektiv i FB? I 40k er det Kairos + screamer & flamer spam + 3*TDPs som zoomer rundt.

Så det er ingen one-trick pony builds som er populære å kjøre med?

R

Stuart skrev:

Til Toppen
X'Nork
Medlem
Medlem

InnleggSkrevet: 24 Jan 2013 09:37    Tittel: Svar med Sitat

RedSkullz skrev:
Så hvordan oppfattes det at DoC får ny bok (etter ryktene å dømme) når de allerede er så sterke og ikke minst populære i FB?
Populære bøker får ofte bøker først, det er ikke noe nytt. Er vel kun WE, Bret og Dwarf spillere som klager på det, men de klager jo hver gang de blir forbigått så det er vel heller ikke noe nytt Razz

RedSkullz skrev:
Videre når det gjelder DoC. Hvilken build er effektiv i FB?
Er ikke helt inne i DoC verden. Det jeg ofte ser i lister er 30+ Bloodletters m/herald, 30 Daemonettes m/herald og siren song. Det jeg virkelig ikke liker å spille mot er Bloodthirster og Herald of Tzeentch med lore of Life.

RedSkullz skrev:
Så det er ingen one-trick pony builds som er populære å kjøre med?
Siren song er vel den eneste jeg kommer på i farta
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Team Anarchy Hovedsiden -> Spill diskusjoner Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet