bigbossredskullz" /> Bardu brettspill og brunt drikke" /> Anarchy Blood Bowl League" /> 2d6 Norsk Warhammer Forum" /> Team Anarchy :: Vis Temaet - Bra bøker i vår sjanger.
Team Anarchy Hovedsiden Team Anarchy
Det kaotiske forsøket på å organisere spilling innenfor Warhammer Fantasy Battles, Warhammer 40.000, Blood Bowl, Flames of War og mer!

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Bra bøker i vår sjanger.

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Team Anarchy Hovedsiden -> Generelle diskusjoner
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  

Er "bokanmeldelser" en bra ting å ha på siden?
Ja, brillefint!
42%
 42%  [ 3 ]
Ja, men det må være formkrav og en viss dybde...
57%
 57%  [ 4 ]
Nei, leser uansett alt fra GW og all krigshistorie fra WWII
0%
 0%  [ 0 ]
Antall stemmer : 7

Av Innlegg
Azmodai
Lagkaptein Allies
Lagkaptein Allies

Ble Medlem: 16 Jan 2008

InnleggSkrevet: 18 Jul 2010 16:48    Tittel: Bra bøker i vår sjanger. Svar med Sitat

Leste akkurat "Path of the Warrior" av Gav Thorpe.
Om hvordan en Eldar kommer til å velge "pathen" Aspect warrior. For de som har sett coveret på boka, burde det ikke være en bombe at han ble Striking Scorpion.
Boka er spennende og gir en viss innsikt i hvordan Eldar samfunnet henger sammen, og har en relativt overraskende slutt.

Løp og les.

Azmo
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
RedSkullz
Administrator
Administrator

Ble Medlem: 13 Jan 2008

InnleggSkrevet: 18 Jul 2010 21:14    Tittel: Svar med Sitat

Enig her da det er mye bra men enda mer som er skikkelig ille...

Skal det gjøres mener jeg at det bør ha en standard for innhold slik at det frister å lese det evt ikke.

R

Stuart skrev:

Your logs always manage to inspire me -- you're a pro kitbasher and you tend to create a very unique esthetic with your models.
Til Toppen
Draco
Veldig aktiv medlem
Veldig aktiv medlem

InnleggSkrevet: 19 Jul 2010 18:56    Tittel: Svar med Sitat

Har sett litt på hva forskjellige blader/ nettsteder mener bør være med for å gjøre en god bokanmeldelse.

Overskrift:
Boktittel eller noe som med få ord oppsummerer innholdet

Bokfakta:
Forfatter, Tittel, Forlag, Årstall, Antall sider, ev oversettere.

Innledning:
Skriv kort om forfatteren og om hvor denne boken står i vedkommendes forfatterskap. Hvis det bryter med sjangertypen forfatteren normalt skriver ta med dette. Bruk et til to avsnitt.

Din vurdering:
Trekk frem det som du synes er positivt og/eller negativt med boken. Ta gjerne med et sitat eller to. Er språket godt og levende, nøkternt og flytende? Skiller denne boka seg ut fra forfatterens tidligere forfatterskap? Fungerer historien, er plottet troverdig? Er personbeskrivelsene gode, nøkterne, endimensjonale. Er den skrevet med gjentatte tilbakeblikk, eller er den kronologisk og enkel å følge? Her kan man utfolde seg, kanskje bruke tre-fire avsnitt.

Avslutning:
Bruk et avsnitt på å oppsummere hva du synes om boka og komme med din anbefaling. Så bør vi vel avslutte med en karakter (5 av 10 håndgranater, 15 på en d20, 1 på en d3 eller noe...)

I tillegg bør en ta notater mens en leser boken her er noen eksempler på hva en bør se etter:
Personskildringer: Tror du på personene du leser om?

Miljøskildringer: Kjenner du miljøet, eller syns du får vite noe nytt om et miljø? (Hvis dette er WFB eller 40K så må vi vel tolke ordet miljø noe anderledes...)

Handlingen: Hvordan er historien fortalt? Går det fra begynnelse til slutt, er det sprang i handlingen, fortelles det i nåtid eller om noe som har skjedd allerede? Når er det mest spennende? Overrasker historien?

Hvem forteller? : Er det hovedpersonen selv, eller flere som forteller hver sin historie? En forteller som vet hva alle tenker?

Sjanger: Kjenner du igjen måten å skrive på? Minner det om en stil du kjenner?

Språk: Er språket stivt og tørt, eller snakker personene troverdig?

Bildebruk: Bruker forfatteren klisjeer, eller finner du nye, gode bilder i teksten?

Tema: Syns du temaet er viktig, har andre skrevet bedre eller dårligere om dette før?

Dette er beregnet på skjønnlitteratur og ikke så mye på fakta. Finnes garantert mye om det på www hvis en bare leter litt.

Kan hende dette blir litt vel strabasiøst, men det vil etter min mening gjøre det noe enklere å få et inntrykk av boken som er blitt anmeldt. Til slutt vil jeg bare si at uansett hvordan oppsett en benytter så vil anmeldelsen være subjektiv så leseren må ta det også med i betraktningen.

D
Azmodai
Lagkaptein Allies
Lagkaptein Allies

InnleggSkrevet: 19 Jul 2010 21:17    Tittel: Svar med Sitat

Det blir litt i overkant, ihvertfall for meg...

Men et format, som var litt mindre omfattende kunne funket.

Azmo
Til Toppen
The Ref
AnBBL Commish
AnBBL Commish

Ble Medlem: 15 Jan 2008

InnleggSkrevet: 20 Jul 2010 02:23    Tittel: Svar med Sitat

Enig med azmo, blir litt masse paa Draco maaten etter min smak. Syntes Azmo sin foerste var fin jeg Wink

Her er en fra meg:

WARHAMMER HEROES: Sword of Justice

Pluss: Interesant bok, putter deg midt i raa og brutal halberdtjeneste for the Empire.. pluss mye annet tjafs i boka som har med historien aa gjoere da..

Minus: Er nr 1 i en serie paa hvertfall to boeker (slutter med to be continiued), minuset er at bok nr to ikke har kommet ut enda.

En annen ting som er litt dumt Red Skullz: linker (url'er) har en font som ikke skiller seg ut fra vanlig tekst... Det er en link over, trykk paa Sword of Justice for aa se boka jeg skrev om.

Note to self: Tactical Marines er Awesooooome å male Very Happy
Til Toppen
RedSkullz
Administrator
Administrator

Ble Medlem: 13 Jan 2008

InnleggSkrevet: 22 Jul 2010 09:24    Tittel: Svar med Sitat

Enig med at det skal være et format som Draco refererer til men også enig med Azmo om at det kan være en anelse lettere slik at det ikke blir for omfattende.

Noen forslag til hva som må være med? Jeg tenker:

Boktittel
Miljø (Fb, 40K, annet)
Del av en serie eller mini-univers som i at forfatteren har brukt karakterer før.
Forfatter
Antall sider
Positivt og/eller negativt med boken.
D6 vurdering av boka
Tema, syns du andre har skrevet bedre eller dårligere om dette før?

Dette bør jo være rimelig oppnåelig og gi et greit inntrykk av boka.

@Ref:Vet, men har ikke tatt meg tid til slike ting enda pga ferie. Skal fikses snarest mulig Smile
R

Stuart skrev:

Your logs always manage to inspire me -- you're a pro kitbasher and you tend to create a very unique esthetic with your models.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Team Anarchy Hovedsiden -> Generelle diskusjoner Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet