bigbossredskullz" /> Bardu brettspill og brunt drikke" /> Anarchy Blood Bowl League" /> 2d6 Norsk Warhammer Forum" /> Team Anarchy :: Vis Temaet - [FoW] Avklaring av regler
Team Anarchy Hovedsiden Team Anarchy
Det kaotiske forsøket på å organisere spilling innenfor Warhammer Fantasy Battles, Warhammer 40.000, Blood Bowl, Flames of War og mer!
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

[FoW] Avklaring av regler

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Team Anarchy Hovedsiden -> Spill diskusjoner
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Draco
Veldig aktiv medlem
Veldig aktiv medlem


Ble Medlem: 16 Jan 2008
Innlegg: 327
Bosted: Tromsø

InnleggSkrevet: 15 Des 2009 19:19    Tittel: [FoW] Avklaring av regler Svar med Sitat

Etter sist spilling har jeg og Red diskutert noen av reglene. Jeg har nå søkt litt rundt omkring og funnet svar på noe av dette. Enkelte ting er fremdeles til diskusjon for hvordan vi skal spille og jeg håper vi kan bruke denne tråden for å diskutere disse. Kanskje vi til og med kan samle opp svarene til en egen husregel tråd. Da husker vi kanskje svarene til neste gang vi skal spille...

Movement:

#1 Kan en stridsvogn rygge?

I følge endel innlegg på Forum of War har jeg kommet frem til dette:

Rett strekke (Ikke "moving at the double"):
En måler fra fonten av vognen til fronten den distansen en skal flytte. Deretter roterer en for å ende opp med fronten den veien en skal ha den. Enkelte beskriver dette som at en da kan kunne flytte fronten lengre en f.eks de 12" fully-tracked kan gjøre på en vei. (først flytte 12" deretter vri 180)
Etter min mening avviker dette fra regelen på side 15 PBRB: A team may move in any direction and end up facing any way you wish, just as long as the distance it covers in its complete movement is no further than the team's maximum allowed movement distance

Med svinger (Ikke "moving at the double"):
Som over en må bare ta høyde for det terrenget en vil unngå.

Shooting

#2 Blir en vogn "concealed" bak en annen vogn i samme tropp som er "not concealed"?

Har ikke funnet noe på dette i noe forum, men etter litt lesing i PBRB (s.33 og 36) har jeg kommet frem til dette:
En kan skyte gjennom en fiende mot et mål bak og fienden som du skyter gjennom "flytter" seg og er glad for at du ikke skjøt på ham. Dette gjelder nok mest for to forskjellige tropper, men det står ikke noe her om at en blir "conceald" bak den fienden en ikke skyter på.
Videre så står det at den en kan gjemme seg bak er terreng formasjoner på brettet dette er definert til å være skog, bygninger, vegger (inkl hekk) og høyder. I tillegg står det at i de fleste tilfeller må hele troppen være "concealed" for at troppen skal dra nytte av dette, en vogn/ lag røper hvor resten befinner seg.
Jeg leser så tilbake: Så kan en ikke bli "concealed" bak en vogn i samme tropp, kun bak terreng. Videre at så lenge en vogn er "not concealed" er alle det, selv om de er "completely ot of sight". I mitt hode høres alt etter videre noe rart ut. Heldigvis er det en regel som heter "use common sense" så min slutt tolkning blir som dette. I samme tropp kan en ikke bli "concealed" av en annen vogn, heller ikke i troppen som kommer bak. MEN er noen av vognene "completely ot of sight", "concealed" og "not concealed" i samme tropp må en velge hva en skyter på og kaste etter dette.

Etter å ha skrevet alt over fant jeg også en diskusjon om dette på F(orum)oW.
Der blir de etter hvert enige om at reglene sier at vogner ikke kan sperre LoS for vogner bak, så lenge begge er fiendtlige (selv om de kommer fra forskjellig tropp). Det kommer også frem at det er mange som bruker dette som husregel (selv om det gjør spillingen mer kompleks)

#3 Hvordan behandle et vrak? (Utledet av #2)

På FoW henviser de til en regel som sier at et vrak er å regne som terreng med en røyk som er på 2"x2"x2" rundt vraket. Jeg klarer ikke å finne dette i regelboka.
Men det jeg egentlig skulle starte en avklaring på var følgende.
Hvis en av fiendens tropper må dele opp skytingen sin i flere kast f.eks pga avstand eller "concealed/ not concealed" mot en av mine. Da kan jeg jo gjøre de fremste vognene til vrak og deretter ser ikke resten av vognene hans vognene mine som er bak!
Jeg mener at vi bør gjøre det på følgende måter for å unngå denne osten. Først skyte med alle vogner selv om det må flere kast til, deretter fordele treff, så kaste "save" for til slutt å gjennomføre "firepower test". Selv om vi i spillverden gjør dette i flere forskjellige omganger skjer dette jo samtidig i den virkelige verden. Men hvis en ny fiendtlig tropp skal skyte på den samme troppen, vil de vognene som nå er vrak telle som dette.

#4 Er hele troppen innenfor "short range" så lenge ett lag er det?

Fra FAQ til regelboka.
JA det er dette regelboka beskriver, inkludert at +1 "armour saven" for skyting over 16" bortfaller så lenge en vogn er innenfor. MEN dette er en glipp fra prøver og forsøk som ikke skulle ha vært med. Det en skal gjøre er å kaste separat for lag på kort og langt hold, og disse kaster separat for save (hvor kjøretøy med "armour rating" får +1 hvis avstanden er mer en 16", noe ikke jeg og R har praktisert)

D
_________________
alea iacta est
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
The Ref
AnBBL Commish
AnBBL Commish


Ble Medlem: 15 Jan 2008
Innlegg: 1810

InnleggSkrevet: 03 Jan 2010 04:49    Tittel: Svar med Sitat

svar på / innspill til punkt #3:
Destroyed Armoured Vehicles, markeres med en "røykdott" på 2'' diameter og 2'' høyde, side 52 i open fire regelboka.

så, ASSAULT hell...vete...
Har hatt en intern øvelse for panzerkompaniet her hjemme i går kveld.. måtte gi opp når jeg skulle assaulte.. Ble så mye surr med cover fire spesielt.. Får man lov til skyte i assaultfasen, da før eller etter defensive fire, eller er det bare at man holder teamet utenfor striden for å kunne skyte i neste tur?
_________________
Visit AnBBL
Come'n get some!

Note to self: Tactical Marines er Awesooooome å male Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Team Anarchy Hovedsiden -> Spill diskusjoner Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

Charcoal Theme by Zarron Media

Opprett ditt eget phpBB 2 forum gratis her | Personvern